Skoda Octavia 2-es, 1,9 TDI teljes kezelése
Egy költői kérdéssel kezdem: – miért nem ismertem én a Xado-t eddig?
Mert ha ismertem volna, az előző előtti autóm is még vidáman szolgálna a családban, az előző pedig, amelyről most írok, épp az utolsó pillanatban kapta az életmentő (Xado) injekciókat....
Egy költői kérdéssel kezdem: – miért nem ismertem én a Xado-t eddig?
Mert ha ismertem volna, az előző előtti autóm is még vidáman szolgálna a családban, az előző pedig, amelyről most írok, épp az utolsó pillanatban kapta az életmentő (Xado) injekciókat.
Skoda Octavia 2-es, 1,9 TDI, 105 LE -s gépről beszélünk, 65 ezer km-el került hozzám 3 évesen. Aztán 5 évet mentünk együtt, sok-sok várost, és jópár külföldet autópályán. Most 211 ezer km-nél jár, és az utóbbi 1-1,5 évben már érződött rajta a fáradtság. A turbo már 150 ezernél feladta, de ez itt Budapesten nem zavart, nem én szoktam letolni az útról a várostársakat. A kisebb teljesítményért kárpótolt a kisebb (4 liter/ 100 km városi!!!) fogyasztás. Ami jobban zavart, a motor hangja. Kopogni kezdett, és általánosságban is felerősödtek a motor és váltó zajok. Már-már azon gondolkodtam, eladom, amikor az apám 17 éves autója beállt, és jelezte, hogy igényt tartana a kocsira, vegyek én egy másikat… Szerettem volna rendben átadni, nagyszervíz és műszaki vizsga után, így elkezdtem böngészni a netet, a szükséges alkatrészek után kutatva. Ekkor olvasom, hogy motorfelújítás, egy tubus nanotechnológiás anyaggal…á..ez a régi dajkamese, a vége úgyis a generál lesz… amire viszont nincs meg a pénz… Telefon, kérdezősködés, kiderül, hogy az "anyag" nem is drága, pár ezerből megvan az Octavia "adagja". Hát, az ismeretlentől ugye, tart az ember, de egy haldokló motor talán mégsem akkora rizikó. Vágjunk bele.
Minden felhasználási javaslatot elolvastam, betartottam. A szervízben az olajcsere előtt belső motortisztítást csináltunk (Liqui Moly) majd a friss olajat (Castrol Edge 5w-30) kicsit megjárattam, kb. 150 km-en. Ekkor, meleg motor mellett beleöntöttem a fél liter direkt félretett Castrolban felrázott Xado 1 Stage (27ml) -t. Döbbenet…. a motor hangja kb. 10 km megtétele után elkezdett halkulni. Aztán egy balatoni meg egy győri oda-vissza út után érezhetően jobban húzott a motor, ezt különösen induláskor, álló helyzetből gyorsítva lehet észrevenni, de simán érezhető menet közben is. Később, 7-800 km megtétele után már sokkal kiegyensúlyozottabban járt a motor, rezonanciák tűntek el, minden olyan kultúrált lett. Közben egy újabb kör a szervizben, a váltóba is belekerült az oda való Xado, és láss csodát, a váltó is elkezdett halkulni, a kapcsoláskor néha jelentkező szinkron problémák megszűntek. Már csak egyetlen dolog zavart: az üzemanyag szivattyú kerregése. Van erre is megoldás, az üzemanyagba (kleen flo-val való előzetes tisztítás után) tele tankonként megéri az EX120-as Xado gélt belefecskendezni a tankba, a veszettül kattogó, 210 ezer km-t futott szivattyú fél tank benzin után már nem csattog, csak halkan kopog, de nem vagyok türelmetlen, megvárom mi lesz ha lejár a 3000 km, a teljes revitalizálásig. A mérleg NAGYON POZITÍV. Az anyag működik. Az utolsó szóig a web oldalon ígért javulást hozza, és még azon felül. Az ára töredéke egy félkomoly szerviz költségének, ha ugyanezt a hatást mechanikailag szerettem volna elérni, a generál felújítás 50-szer ennyibe fájt volna. Azóta az Octavia átkerült a szüleim feneke alá ( nagy ugrás ez az Omega 12l/ 100 km -e után a gazdaságosság igazi dimenzióiba) én pedig az új kocsiba, egy remek Ford Mondeo 2,0 tdci-be már megvettem és beletöltöttem minden Xadot, amit lehetett. Pedig ez még nagyon simán megy 140 ezer km-nél. De gondoljunk a jövőre, előzzük meg a további kopásokat. 20 ezer Ft befektetés azért, hogy 100 ezer km-en megvédjem a motort a további kopástól, nagyon megéri. NAGYON MEGÉRI….
Nagy Gábor Pál
30-213-xxxx
Budapest